.

.

.

.

یکی از مربیان استان بوشهر بعنوان مربی نمونه کشوری معرفی گردید

    به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، درآیینی که صبح روز 12 اردیبهشت هم ‌زمان با پایان جشنواره یک هفته با کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در تهران برگزار شد با اهدا جوایزی از 13 مربی مسؤول کتاب‌خانه‌های کانون، 9 مربی فرهنگی، 5 مربی هنری، 2 مربی ادبی، 2 کارشناس فرهنگی و ادبی، یک کارشناس هنری و یک مربی کتابخانه سیار روستایی تجلیل به عمل آمد.

    این مربیان نمونه از میان 76 راه یافته به مرحله انتخاب نهایی در سراسر کشور برگزیده شده‌اند.

    از استان بوشهر و مرکز فرهنگی هنری بندر دیلم خانم کبری حسینی بخاطر نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌ها، ارتباط مناسب با کودکان، برقراری ارتباط با دستگاه ها و بخش‌های مختلف مرتبط با کانون در شهر خود به منظور معرفی سازمان و ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در میان اعضا با طرح موضوع‌های مناسب و به روز ،کارگردانی موفق نمایش های عروسکی «دکمه ها» و«جینگ ور جینگ»  و راه یابی به مرحله کشوری و کسب موفقیت ، به عنوان مربی موفق کشوری انتخاب و تقدیر گردید.

      کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور با دارا بودن 680 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار روستایی، سیار شهری و کتاب‌خانه پستی، کار شناسایی و پرورش استعدادها و خلاقیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کودکان ایران را از طریق حدود 2هزار مربی خود بر عهده دارد.

 

روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

استان بوشهر

ایران با سه فیلم پویانمایی در جشنواره معتبر زاگرب حضور دارد

فیلم کشاورز و گاو به کارگردانی فاطمه گودرزی

ایران با سه فیلم پویانمایی در جشنواره معتبر زاگرب حضور دارد

       سینمای ایران با سه فیلم خود در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پویانمایی زاگرب در کرواسی شرکت می‌کند.

 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره بین‌المللی زاگرب به لحاظ قدمت، دومین جشنواره فیلم پویانمایی در اروپا به شمار می‌رود و از نظر اعتبار و جایگاه نیز در زمره معتبرین جشنواره‌های فیلم در این عرصه قرار دارد.

       برگزاری این جشنواره در اجلاس سال 1969 آسیفا (سازمان بین‌المللی فیلم پویانمایی) به تصویب رسید و نخستین دوره آن در سال 1972 در زاگرب برگزار شد.

       در هفدهمین دوره برگزاری جشنواره زاگرب فیلم کشاورز و گاو به کارگردانی فاطمه گودرزی از تولیدات کانون در بخش مسابقه بزرگ جشنواره با 68 عنوان فیلم دیگر محصول 27 کشور جهان از جمله انگلستان، ژاپن، امریکا و روسیه رقابت می‌کند.

       همچنین فیلم «کلاغ» به کارگردانی روان‌بخش صادقی در بخش «مسابقه رسانه‌های نو» و فیلم «محبوبه» به کارگردانی علی‌اصغر رسولی نیز در بخش غیررقابتی انیمانیا حضور دارند.

       جشنواره دو سالانه زاگرب طی روزهای 22 لغایت 27 خرداد امسال در چهار بخش رقابتی مسابقه بزرگ، مسابقه فیلم‌های دانشجویی،‌ مسابقه فیلم‌های خاص کودکان و مسابقه رسانه‌های نوین و در سایر بخش‌های جنبی برگزار می‌شود.

       هفدهمین دوره این جشنواره همچنین با جشن ویژه‌ای به مناسبت نیم قرن فعالیت‌ شرکت تولید فیلم زاگرب همراه خواهد بود و در آن برخی از بزرگان سینمای پویانمایی جهان حضور خواهند داشت.

       این شرکت به عنوان برگزار کننده اصلی جشنواره زاگرب از شهرت بالایی در این عرصه برخوردار است و آثار سینمایی آن تاکنون بیش از 400 جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده و سبک تولیدات آن از چنان اعتباری برخوردار است که در عرصه هنر پویانمایی از آن به عنوان مکتب فیلم زاگرب یاد می‌کنند.

       از جمله تولیدات شرکت تولید فیلم زاگرب کارتون معروف پروفسور بالتازار است که در تلویزیون ایران نیز بارها پخش شده است.

       گفتنی است جشنواره فیلم زاگرب هر دو سال یکبار با حضور هزاران نفر از مشتاقان تماشای بهترین فیلم‌های پویانمایی جهان توسط شرکت تولید فیلم زاگرب با همکاری شهرداری این شهر برگزار می‌شود.

 

منبع : kanoonparvaresh.com

آغاز به کار واحد تئاتر و تئاتر عروسکی کانون استان بوشهر

     با هدف تربیت و ساماندهی نیروهای مستعد استان و همچنین تقویت روحیه اجتماعی و آموزش غیر مستقیم مفاهیم اخلاقی و دینی و آشنایی هنرمندان با اصول تئاتر و تئاتر عروسکی با حضور تعدادی از کودکان و نوجوانان هنرمند ، اولین گردهمایی اعضاء واحد تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار گردید.

    در این گردهمایی که در تاریخ 27/2/1385 در مجتمع فرهنگی هنری کانون بوشهر برگزار شد ، آقای محمدعلی یزدان شناسکارشناس هنری کانون ضمن ارائه اهداف راه اندازی این واحد در استـان ، برنامه ها و چشم انداز آینده این واحد را تشریح نمودند.

    از مهمترین برنامه های این واحد جذب کودکان ، نوجوانان و جوانان علاقمند به فعالیتهای هنری ، شناسایی نیروهای مستعد استان ، تشکیل گروه های نمایشی و اجرای عمومی از دستاوردهای گروه می باشد. در پایان این گردهمایی مقرر گردید اعضاء گروه هفته ای یک روز برای تبادل اطلاعات و بالابردن سطح دانش و آگاهی خود در زمینه تئاتر و تئاتر عروسکی گردهمایی داشته باشند.

             

   کودکان و نوجوانان علاقمند می توانند جهت عضویت در این مرکز به واحد کارشناسی هنری کانون واقع در میدان قدس مراجعه نمایند.

قلب آبی ( خلیج فارس) در تهران

    دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری یکهفته با کانون با عنوان قلب آبی «خلیج فارس» طی روزهای 4 لغایت 11 اردیبهشت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون تهران برگزار شد، مجموعه‌ای از آثار فرهنگی، ادبی و هنری کودکان عضو و مربیان مراکز کانون در سه استان خوزستان‌، بوشهر و هرمزگان و آثاری از دیگر نقاط کشور با موضوع خلیج فارس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

    ارایه بیش از 180عنوان جزوه‌های تحقیقی اعضا و مربیان با محتوای مراسم، اعتقادات و باورها، ضرب‌المثل‌ها و شخصیت‌ها و بازی‌های محلی ساکنان خلیج فارس و ... از بخش‌های مهم این نمایشگاه به شمار می‌رفت.

    همچنین در بخش کارگاه‌های ادبی مجموعه‌ای از نوشته‌های کودکان که واگویه‌های آنها با خلیج همیشه فارس ایران بود به نمایش گذاشته شد و شرکت کنندگان با شرکت در این کارگاه‌ها و بانوشتن متن‌های ادبی، عشق و علاقه خود را به خلیج جاودان فارس ابرازکردند.

کارگاه‌های هنری شامل نقاشی، صدف‌سازی، بادبادک‌سازی و قایق‌سازی از دیگر بخش‌های جذاب این جشنواره بود.

    به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در این جشنواره مربیان استان در بخش های معرفی سرزمین ، معرفی وقایع ، معرفی شخصیت ، معرفی آداب و رسوم ، معرفی آثار هنری اعضاء ، معرفی آثار تحقیقی اعضاء و مربیان ، معرفی آبزیان خلیج فارس و پوشش محلی مناطق حاشیه خلیج فارس فعالیت داشتند.

    در بخش معرفی سرزمین توسط نمونک بزرگ و دو بعدی و سه بعدی در ابعاد 50 متر مربع بندر تاریخی و باستانی سیراف توسط دو مربی زن و مرد ، با پوشش محلی مناطق خلیج فارس بصورت قصه و نماهنگ معرفی گردید. در این بخش کودکان و نوجوانان با تاریخچه پیدایش بندر سیراف ، هنر کشتی سازی و دریا نوردی مردم سیراف، دریا نوردان ومورخین سیرافی ، سبک معماری ، فرهنگ ، آداب و رسوم و مذهب مردم سیراف ، اهمیت اقتصادی و سیاسی این بندر در خلیج فارس و... آشنا شدند.

در بخش دیگری از غرفه معرفی سرزمین ، به وسیله ی ماکتی در ابعاد 9 متر مربع استان های حاشیه خلیج فارس ، پوشش محلی این مناطق ،  بنادر وجزایر خلیج فارس ، پوشش مناطق مختلف و کسب و کار مردم معرفی گردید.

    معرفی جزیر مرجانی خارگ بخش دیگری از فعالیت های استان بوشهر بود. در این بخش کودکان و نوجوانان با موقعیت جغرافیایی ، اهمیت اقتصادی ، تأسیسات نفتی ، جمعیت و آداب و رسوم مردم جزیره و... آشنا شدند.

     در بخش معرفی شخصیت ، کودکان و نوجوانان توسط مربی و با پوشش و گویش محلی مردم تنگستان و به کمک ماکت با شخصیت شهید رئیسعلی دلواری از تولد تا جوانی و همچنین دلایل مبارزات ایشان با انگلیسی ها و رشادت های وی و هم رزمانشان در برابر تهاجم انگلیس در قالب قصه آشنا شدند.

سنج و دمام زنی توسط مربیان یکی دیگر فعالیت های استان بوشهر بود. بچه ها در این بخش با روش ساخت دمام و صدای آن و همچنین مناسبت های استفاده از این ساز آشنا شدند.

    معرفی بنا های تاریخی و باستانی استان بوشهر ، سبک معماری ، تاریخچه ساخت ، مصالح ساختمانی و تأثیر آب و هوای حاشیه خلیج فارس بر شکل و سبک معماری خانه های مناطق حاشیه خلیج فارس از جمله فعالیت های استان بود.

در بخش دیگری از نمایشگاه کودکان و نوجوانان با انواع آبزیان خوراکی و غیر خوراکی خلیج فارس و ابزار های مختلف صید ماهی آشنا شدند.

 

قصه گویی با گویش و لباس محلی از دیگر فعالیت های مربیان استان در این جشنواره بود .شایان ذکر است در روز دهم اردیبهشت ماه به مناسبت روز ملی خلیج فارس ویژه برنامه ای اجرا گردید که در این برنامه مربی استان بوشهر با لباس و گویش محلی بصورت دل نشینی داستان دلاوری های شهید رئیسعلی دلواری را برای بچه تعریف کرد سپس مربیان مرد و زن بوشهری در پوشش محلی ، مسابقه جذاب و پر هیجانی را بین بچه ها برگزار نمودند. در پایان این مراسم و پس از قرائت بیانیه بچه ها با حمل تومار 25 متری پشت سر مربیان استان بوشهر که با سنج و دمام فضای نمایشگاه را دگرگون کرده بودند چندین دور چرخیده و در حمایت از نام تاریخی خلیج فارس شعار سردادند. لازم به ذکر است در طول برگزاری این جشنواره علاوه بر نشریات ،  شبکه اول ، دوم ، خبر و جام جم از فعالیت مربیان استان برنامه ها و اخبار بسیار خوبی را منعکس نمودند.

   

 

از دیگر برنامه های متنوع و جالب این جشنواره برپایی جشن بادبادک ها و اجرای موسیقی توسط دو گروه از اعضاء استان های یزد و خوزستان بود که با نوای دل‌انگیز سازهای ایرانی فضای جشنواره را معطر نمودند.

جشنواره یک هفته باکانون با تأکید بر ماندگاری و جاودانگی قلب آبی ایران، خلیج فارس روز 11 اردیبهشت در تهران پایان یافت. در این جشنواره از استان بوشهر آقایان سید سعید مدنی پور و محمد علی یزدان شناس با همراهی خانم سمیه رسولی هنر نمایی نمودند.