.

.

.

.

علیمراد تجربه‌هایش را در اختیار کودکان قرار می‌دهد

عبدا... علیمراد کارگردان صاحب‌نام سینمای انیمیشن ایران در قالب یک کارگاه آموزش انیمیشن تجربه‌های خود را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کارگاه برای نخستین بار در سال‌های اخیر توسط کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری برپا می‌شود و در آن عبدا... علیمراد خالق انیمیشن «قصه‌های بازار» کودکان، نوجوانان، جوانان و علاقه‌مندان به فراگیری این هنر را با تجربه‌های ارزشمند خود طی بیش از 30 سال فعالیت در این عرصه آشنا می‌سازد.

       کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله مراکزی است که با سابقه نزدیک به 40 سال فعالیت در این عرصه نقش به سزایی در رشد و گسترش این هنر در جامعه و کسب موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی در مجامع خاص هنر انیمیشن ایفا کرده است.

       کارگاه انیمیشن کانون در سال‌های گذشته تعدادی از چهره‌های صاحب‌نام امروز این عرصه را تحت آموزش قرار داد که خود علیمراد و هنرمندان شاخص دیگری همچون وجیه‌ا... فردمقدم در میان هنرجویان آن کارگاه قرار داشتند.

       برپایی کارگاه انیمیشن در کانون با هدف آموزش علاقه‌مندان و کمک به رشد و فراگیر شدن این هنر تأثیرگذار در میان خانواده‌ها از بهار امسال کار خود را در مرکز آفرینش‌ها به سرپرستی عبدا... علیمراد آغاز کرده است.

       کارگردان صاحب‌نام فیلم‌های شاخصی همچون «بهادر»، «یکی کم است»، «سپید بالان» و «قصه‌های بازار» که آثار هنری او در جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی جوایز متعددی را کسب کرده است در این کارگاه در سه سطح کودکان، مقدماتی و پیشرفته، علاقه‌مندان را با هنر انیمیشن آشنا می‌سازد.

       این کارگاه‌ها با دو تکنیک عروسکی و نقاشی متحرک به صورت جداگانه برگزار خواهد شد.

       به گفته علیمراد در سطح کودکان برای فراگیری هر یک از این دو روش 12 ساعت، در سطح مقدماتی 15 ساعت و در سطح پیشرفته برای عروسکی 21 ساعت و برای نقاشی متحرک 18 ساعت آموزش پیش‌بینی شده است.

       مرکز آفرینش‌های فرهنگی،هنری کانون واقع در خیابان حجاب درنظر دارد این کارگاه‌ها را با شیوه‌های‌دیگر ساخت فیلم‌های انیمیشن توسط هنرمندان صاحب‌نام دیگری مانند وجیه‌ا... فردمقدم و هادی یقین‌لو گسترش دهد.

درخشش دو کودک هنرمند ایرانی در مسابقه نقاشی اینوهیکاری ژاپن

 مسابقه بین‌المللی نقاشی اینوهیکاری ژاپن یک کودک شش ساله ایرانی را شایسته دریافت نشان نقره و دیپلم افتخار خود شناخت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «مهدیس نشاط‌ وحید» دختر 6 ساله تهرانی این جایزه را در حالی به خود اختصاص داد که بیش از 51هزار اثر نقاشی از 62 کشور جهان در این رقابت معتبر هنری شرکت داده شده بود.

       همچنین «سهند رحمانی» پسر 6 ساله تهرانی نیز دیپلم افتخار این مسابقه را که سیزدهمین دوره آن در ژاپن برگزار شد از آن خود ساخت.

       موضوع این مسابقه توسط برگزار کنندگان آن آزاد اعلام شده بود.

       مسابقه نقاشی اینوهیکاری ژاپن از معتبرترین رقابت‌های هنری در این عرصه در سطح جهان به شمار می‌رود که همه ساله توسط انجمنی به همین نام -که یک نهاد غیرانتفاعی وابسته به سازمان تعاون ملی کشاورزی ژاپن است- برگزار می‌شود.

       گفتنی است کانون 94 اثر نقاشی اعضای خود را به این رقابت هنری ارسال کرده بود.

منبع: kanoonparvaresh.com

فیلم آلبوم پنجمین جایزه بین‌المللی خود را از قبرس گرفت

فیلم آلبوم ساخته رضا حیدرنژاد جایزه بهترین فیلم در باره کودکان را از اولین جشنواره بین‌المللی فیلم قبرس دریافت کرد.

 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این فیلم در ششمین حضور بین‌المللی خود موفق شد در حالی که در بخش جنبی این جشنواره به نمایش گذاشته شده بود توجه داوران را به خود جلب کرده و این جایزه را شامل یک پلاک و دیپلم افتخار از آن خود سازد.

       فیلم آلبوم در این جشنواره با حضور رضا حیدرنژاد کارگردان آن در قبرس به نمایش در آمد و به گفته حیدرنژاد بسیار مورد استقبال گروه داوری و میهمان‌های خارجی جشنواره قرار گرفت.

       جشنواره قبرس یک جشنواره رقابتی است که در پنج بخش فیلم‌های بلند، مستند، کوتاه، ویدئو موزیکال و هنر ویدیو برگزار می‌شود.

       این جشنواره طی روزهای 26 اسفند ماه لغایت پنجم فروردین برگزار شد و در کنار آن نیز یک سمینار فیلم‌نامه‌نویسی دو روزه و یک کنفرانس یک روزه به موضوع «چگونگی جذب سرمایه و پخش بین‌المللی فیلم و ویدئو» اختصاص یافته است.

       فیلم آلبوم با نقش‌آفرینی زنده‌ یاد رضا سعیدی تاکنون شش بار در جشنواره‌های بین‌المللی حضور یافته است که حاصل آن علاوه بر این جایزه دریافت چهار جایزه بهترین فیلم‌نامه از جشنواره اشلینگل آلمان، جایزه تماشاگران جشنواره کرالای هند، جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره حیدرآباد هند و جایزه جشنواره هوستون آمریکا بوده است.

منبع: kanoonparvaresh.com

بچه‌های فیلم‌ساز دوربین به دست می‌گیرند

بچه‌های فیلم‌ساز ایرانی با به دست گرفتن دوربین‌های خود و ساخت فیلم در دومین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان (قاصدک) شرکت می‌کنند

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره آثار ساخته شده توسط بچه‌های 6 تا 16 ساله ایرانی با موضوع و تکنیک آزاد را در دومین دوره برگزاری خود به رقابت می‌گذارد.

       جشنواره فیلم کودکان برای کودکان در اواسط شهریور سال 1385 در تهران برگزار خواهد شد و در آن آثار برگزیده این رقابت هنری به نمایش گذاشته می‌شود.

       دبیرخانه دومین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان برای ارسال فیلم‌های بچه‌های ایرانی تا روز اول شهریور سال آینده مهلت تعیین کرده است.

       دبیرخانه این جشنواره همچنین با توجه به فرا رسیدن عید نوروز به علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت توصیه کرده است که فرصت تجدید حیات دوباره طبیعت، دید و بازدیدهای نوروزی و سفرهای خود را مغتنم شمرده و با دوربین‌های خود به خلق آثاری هنری دست بزنند.

       در عین حال کودکان و نوجوانان می‌توانند موضوع‌های مورد علاقه خود را دست‌مایه ساخت فیلم‌هایشان قرار دهند یا از تکنیک‌هایی مانند پویانمایی با شیوه‌های نقاشی متحرک، عروسکی، خمیری، کلاژ یا هر روش دیگری برای ساخت این فیلم‌ها بهره ببرند.

       این آثار باید به صورت نوارهای ویدیویی یا لوح فشرده به نشانی تهران، صندوق پستی      136-14145 روابط عمومی کانون ارسال شود.

       برگزیدگان این جشنواره هم‌زمان با برگزاری آن در اواسط شهریور سال آینده طی آیینی به انتخاب گروه داوران معرفی می‌شوند و با اهدا جوایزی از آنان تقدیر خواهد شد.

       گفتنی است نخستین دوره این جشنواره با استقبال خوب کودکان و نوجوانان 10 خرداد 1384 برگزار و طی آن از 16 برگزیده که آثار آنان از میان بیش از 70 فیلم ارسالی انتخاب شده بود، تقدیر شد.

منبع:kanoonparvaresh.com