.

.

.

.

فراخوان ۳ مسابقه بین المللی نقاشی کودکان

    بدین وسیـله فراخوان 3 مسابقه بین المللی نقاشی کودکان و نوجوانان جهت اطلاع و اقدام مقتضی به شرح ذیل و به پیوست ارسال  می گردد.

 

1-      سومین مسابقه دوسالانه کودکان

             « یونان Xanthi – 2006  » مهلت اقدام تا 18/10/1384

 

2-      پانزدهمین مسابقه نقاشی و هنرهای زیبا

« Rainbow – 2006 » مهلت اقدام تا 5/11/1384

 

3-      پانزدهمین مسابقه دوسالانه هنر گرافیک

« لهستان – تورن – 2006 » مهلت اقدام تا 25/11/1384

 

علاقه مندان بوشهری می توانند آثار خود را به نشانی : بوشهر - میدان قدس - خیابان شهید رئیسعلی دلواری - جنب دفتر شرکت ملی نفت - مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر - واحد هنری بخش مسابقات نقاشی ارسال نمایند.

شماره تلفن تماس : ۲۵۲۶۱۵۸ - ۲۵۲۲۰۰۶ ۰۷۷۱                         E Mail: kanoonpfbushehr.art@gmail.com

گامی دیگر در فعالیت فیلمسازی کانون بوشهر

با اکران فیلم کوتاه لاک پشت ، آخرین ساخته آقای غریب زاده- از فیلمسازان توانای بوشهری – و با حضور ایشان در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر ، جلسات تخصصی هفتگی پخش و نقد و بررسی فیلم کودک و نوجوان با حضوراعضا کودک و نوجوان علاقمند به فیلم و فیلمسازی رسماً در استان بوشهر افتتاح شد. در این جلسه که با پرسش و نقد و بررسی فیلم از جانب مخاطبان و همچنین برخی از مربیان کانون همراه بود فیلمساز در فضای بسیار دوستانه و صمیمی به پاسخ گویی از سوالات مخاطبان پرداخت.

                                                       

  داریوش غریب زاده -تهیه کننده و کارگردان   

     فیلم کوتاه لاک پشت که تهیه کننده آن خود آقای غریب زاده است به دفتر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز ارسال شده و در انتظار اعلام پذیرفته شده ها می باشد. این فیلم فانتزی و موفق برای مخاطبین 10 تا 15 سال می باشد که ماه قبل تولید شده است و اولین اکران خود را در کانون گذراند جالب اینکه پیشنهاد اکران فیلم در کانون خواسته ی خود غریب زاده بود و در پایان جلسه با درخواست مخاطبین کودک و نوجوان و تصمیم اتاق فیلم کانون قرار است طی بعداز ظهر پنج شنبه های هر هفته جلسه ی نقد و بررسی فیلم کودک و نوجوان با حضور فیلمسازان ، کارشناسان کودک و نوجوان ، اساتید دانشگاه ، کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان ، دانشجویان داشگاه هنر و مخاطبان کودک و نوجوان و همچنین بزرگسال به طور تخصصی به یاری خداوند کریم ادامه یابد ...

 

                   

 

 

                                                                            

 

      با این احتساب تخصصی ترین و جدی ترین جلسات نقد و بررسی فیلم در استان را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر عهده دارخواهد بود و نیز با پی گیری مستمر جلسات ، گمان می رود تخصصی ترین نشست فیلم کودک و نوجوان در جنوب کشور از آن کانون پرورش فکری استان بوشهر باشد!

      تا دو هفته ی آینده جلسات پخش و نقد فیلم به آثار کودک و نوجوان داریوش غریب زاده اختصاص خواهد داشت و پس از آن نوبت به اکران و نقد آثار تولیدی کودک و نوجوان در استان بوشـهر ( فیلم کوتاه – نیمه بلند – سریال ) با حضور فیلمسازان و دست اندرکاران فیلم خواهد بود و جنبه های فولکلوریک در آثار نیز بررسی ویژه ای خواهد داشت .همچنین در جلسات آینده پس از مرور آثار فیلمـسازان بومی جلسات پخـش و نقد به سینمای کانون و مـرور آثار ( فیلم کوتاه – نیمه بلند – بلند – انیمیشن ) فیلمسازان کانون اختصاص خواهد داشت . هفته ای با آثار فیلمسازان بزرگ کانون و مرور آثار فیلمسازانی همچون نورالدین زرین کلک – عباس کیارستمی – مجید مجیدی – عبدالله علیمراد - امیر نادری و ابراهیم فروزش از برنامه های ویژه ی اتاق فیلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برای جلسات خواهد بود.

 

واحد هنری

اتاق فیلم کانون

 

‪استان بوشهرفاتح جشنواره منطقه ای نمایش عروسکی اهواز شد

     اولین جشنواره منطقه ای نمایش عروسکی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور 12 گروه نمایشی از 5 استان جنوبی کشور- فارس ، بوشهر، خوزستان ، هرمزگان و کهکیلویه و بویر احمد- ازروزسه شنبه هشتم آذرماه ، به مدت سه روز در شهر اهواز برگزار شد.

     به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهردراین جشنواره ، نمایش‌های عروسکی" جینگ ور جینگ " ازدیلم استان بوشهر ، " سفر به جنگل" از اهواز، " تنها یا باهم " از اهواز، "ماهی دم طلا" از اهواز ، " حسنی کیه ته گل کنی" از هرمزگان، " کلوچه خوشمزه " از کهگیلویه و بویر احمد،" تبر " از استان فارس، " من کی ام " از استان فارس، " قلم جادویی " از فارس، "دختر باغ آرزو" از ملاثانی، " من پلنگم " از شوشتر و نمایش عروسکی " لولی پرفایده " از بهبهان به رقابت پرداختند؛که در پایان گروه نمایش عروسکی جینگ ور جینگ از استان بوشهر با کسب بیشترین امتیاز به همراه نمایش عروسکی تنها باهم از خوزستان ونمایش عروسکی تبر از فارس به جشنواره کشوری راه یافتند.

    شایان ذکر است جشنواره سراسری نمایش عروسکی کمتر از 2 ماه دیگردرکرمانشاه برگزار میشود.

 

جینگ ور جینگ در راه اهواز

    سرانجام و پس از یک روز رقابت سخت و پر هیجان از بین ده گروه نمایش عروسکی راه یافته به مرحله استانی ، اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری بندر دیلم با شایستگی تمام توانستند به اولین جشنواره منطقه ای نمایش عروسکی استان های جنوبی کشور( بوشهر – خوزستان- فارس – کهکیلویه و بویر احمد – هرمزگان ) در اهواز راه یابد.

    نمایش عروسکی جینگ ور جینگ برگرفته از متل های قدیم مردم دیلم می باشد که توسط خانم کبری حسینی – مربی هنری مرکز- نوشته و کارگردانی شده است . خانم حسینی در نمایش خود از اعضاء مرکز به ترتیب در نقش های ذیل کمک گرفته است: خانم فاطمه شفیعی .....شازو – خانم زهرا پرندک.....مازو – خانم مریم زائر اسماعیلی.....زن(1) و جن(2) – خانم الهام دیلمی .....جن(1) و کودک – خانم مدینه دریایی.....بی بی خاتون ، ماه بهترون – خانم مهتاب یگانگی .....زن(2) و الاغ -  ناگفته نماند عروسک های این نمایش زیبا و پر هیجان توسط خانم غلامیان – مربی فرهنگی مرکز – و بروشور و پوستر زیبای آن توسط خانم حسینی طراحی و ساخته شده است.

    جینگ ور جینگ یک نوع رقص محلی می باشد و روستائیان اعتقاد دارند مخصوص جن هاست . خلاصه نمایش از قرار است که درخت خشکی در اطراف یکی از روستا های بندر دیلم می باشد( درخت جن) که مردم روستا به آن ارادت زیادی دارند و برای برآورده شدن نذر و نیاز به آن پارچه های رنگی می بندند. در اطراف این درخت اتفاقات جالبی برای اهالی روستا می افتد که دیدن آن خالی از لطف نیست.شایان ذکر است گروه 9 نفری نمایش استان بوشهر به سرپرستی آقای محمد علی پزدان شناس – کارشناس هنری کانون استان- در این جشنواره حضور می یابند . این جشنواره از روز سه شنبه هشتم آذر ماه به مدت سه روز در شهر اهواز برگزار میشود ، برای نمایندگان شایسته استان آرزوی موفقیت داریم .

 

هفتمین جشنواره نمایش عروسکی در بوشهر برگزار شد

    کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر هفتمین جشنواره استانی نمایش عروسکی اعضاء و مربیان مراکز فرهنگی هنری استان را در روز جمعه چهارم آذرماه برگزار نمود . از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره را می توان به استفاده از نمایش به عنوان ابزار آگاهی بخش و آموزش زندگی پرمعناتر ، انتقال نکات فرهنگی ، تربیتی و اخلاقی ، ایجاد زمینه های مشارکت و کارهای گروهی و کسب لذت و سرگرمی سالم ، گسترش دایره اطلاع اعضاء و مربیان کانون و ایجاد زمینه سازی بروز خلاقیتها و توانایی های کودکان و نوجوانان ودر آخر شناسایی و معرفی نمایش برتر استان و حضور در جشنواره منطقه ای خوزستان اشاره نمود .

    در این جشنواره 10 گروه نمایش عروسکی از سراسر استان ( شهرهای بوشهر – برازجان – دیلم – گناوه – اهرم – خورموج – بردخون – دیر – کنگان و جم با نمایشهای عروسکی: مرواری ، جاروی ماه ، جینگ ور جینگ ، سبیل پلنگی ، صبحانه ای برای عنکبوت ، یه روز رو دریا ، هدیه ام برای تو ، این پنج انگشت ، ماه گزرو و دختر کدو تنبل ) به رقابت پرداختند که در آخر نمایش عروسکی جینگ ور جینگ از بندردیلم به عنوان نمایش برتر استان به مسابقات منطقه ای خوزستان راه یافت .

    در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور آقای افراشته – استاندار محترم استان بوشهر – آقای قائدزاده – فرماندار محترم شهرستان بوشهر و خانم وسمقی مشاور محترم استاندار و مدیریت کانون استان برگزار گردید ، اعضاء کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز فرهنگی هنری بندردیلم نمایش زیبای خود را اجرا نمودند . در ادامه این مراسم خانم اشکانی – مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – ضمن خیرمقدم به استاندار محترم استان گزارش کوتاهی از فعالیت های کانون در سطح استان ، تعداد کودکان و نوجوانان زیر پوشش فعالیت های کانون در استان ، پروژه های عمرانی در دست احداث کانون و کمبود مراکز فرهنگی هنری در مرکز استان و شهرهایی همچون عالیشهر ، چغادک و 000 بیاناتی ایراد نمودند . ایشان در پایان گزارشی از برگزاری جشنواره های استانی نمایش عروسکی و تاثیرات آن در روحیه کودکان و نوجوانان و سطح توانمندی بچه های استان و کسب افتخارات مختلف فرهنگی ، هنری و ادبی توسط این عزیزان صحبت نمودند .

پس از صحبت های خانم اشکانی ، آقای استاندار با حضور در جایگاه ویژه بیاناتی را برای کودکان و نوجوانان استان ایراد نمودند.

    در ابتدای صحبت ها ، ایشان از سابقه آشنایی خود با کانون گفتند : من بیش از 15 سال است که با فعالیت های کانون پرورش فکری و مدیریت خوب خانم اشکانی در استان آشنایی دارم و ایشان یکی از محدود مدیرانی است که با علاقه و تخصص در خدمت به بچه های استان تلاش می کنند .

    وی سپس ضمن مفید دانستن برگزاری چنین جشنواره های در سطح استان و حمایت از آن به مقایسه امکانات سالیان قبل در استان و امکانات کنونی پرداخته و ضمن تاکید بر وجود کمبودها گفتند : به نسبت سالهایی که ما هم سن و سال شما بودیم امکانات بسیار خوبی مهیا شده که لازم است در این عرصه تلاش بیشتری صورت پذیرد . ایشان در ادامه بچه ها را به تقویت هوش و حافظه خود تشویق نموده از آنان خواستند با حفظ کردن حداقل یک بیت شعر و قرائت قرآن مجید ، بخصوص در هنگام صبح به تقویت حافظه خود کمک کنند ، وی در پایان قول داد با جلسه ای که در آینده نزدیک با خانم اشکانی خواهند داشت در جهت رفع مشکلات این نهاد زحمتکش اقدامات موثری صورت گیرد .

    در ادامه مراسم توسط مسئولین استان از 30 نفر از اعضاء و مربیان برتر جشنواره در بخش های ساخت عروسک ، دکور ، متن ، موسیقی ، عروسک گردانی ، بروشور ، کارگردانی و 000 تقدیر بعمل آمد .

    شایان ذکر است جناب آقای استاندار و فرماندار شهرستان بوشهر مشترکاً به 30 نفر از برگزیدگان این جشنواره جوایزی اهداء نمودند .

بخشهایی از جشنواره را باهم می بینیم:

 

 

 

  

    

 

 

 

  

 

 

 

و ...

برگزیدگان هفتمین جشنواره استانی نمایش عروسکی

 

بخش ساخت عروسک :

1- خانم ارشادی از مرکز گناوه در نمایش سبیل پلنگی ( لوح تقدیر و جایزه)

2- خانم زهرا میرزایی خواه از مرکز اهرم در نمایش صبحانه ای برای عنکبوب ( لوح تقدیر و جایزه)

3- خانم لیلا منصوری نژاد از مرکز خورموج در نمایش یه روز رو دریا ( لوح تقدیر و جایزه)

4- خانم کبری حسینی از مرکز دیلم در نمایش جینگ ور جینگ ( لوح تقدیر)

5- خانم زکیه امیر پور از مرکز بوشهر در نمایش مرواری( لوح تقدیر)

6- خانم فاطمه مرهونی از مرکز کنگان در نمایش ماه گزرو ( لوح تقدیر)

7-  خانم راضیه رزم پا از مرکز برازجان در نمایش جاروی ماه ( لوح تقدیر)

بخش دکور:

1- خانم زکیه امیر پور از مرکز بوشهر در نمایش مرواری ( لوح تقدیر و جایزه)

2- خانم نرگس رومینا از مرکز بوشهر در نمایش مرواری ( لوح تقدیر)

3- خانم زهرا میرزایی خواه از مرکز اهرم در نمایش صبحانه ای برای عنکبوت( لوح تقدیر)

4- خانم ها منا سراجی و شکورا ملک زاده از مرکز گناوه در نمایش سبیل پلنگی (لوح تقدیر)

بخش متن :

1- خانم زهرا جهان افروزیان از مرکز بوشهر در نمایش مرواری( لوح تقدیر و جایزه)

بخش موسیقی :

1- خانم کبری حسینی از مرکز دیلم در نمایش جینگ ور جینگ ( لوح تقدیر)

2- خانم مرضیه متین از مرکز خورموج در نمایش یه روز رو دریا ( لوح تقدیر)

بخش بروشور :

1- آقای علی بهزادی از مرکز بوشهر در نمایش مرواری ( لوح تقدیر و جایزه)

2- خانم ها منا سراجی و شکورا ملک زاده از مرکز گناوه در نمایش سبیل پلنگی ( لوح تقدیر)

3- خانم زهرا میرزایی خواه از مرکز اهرم در نمایش صبحانه ای برای عنکبوت ( لوح تقدیر)

بخش کارگردانی :

1- خانم کبری حسینی از مرکز دیلم در نمایش جینگ ور جینگ ( لوح تقدیر و جایزه)

2- خانم راضیه رزم پا از مرکز برازجان در نمایش جاروی ماه ( لوح تقدیر و جایزه)

3- خانم شهربانو مدیری از مرکز جم در نمایش دختر کدو تنبل ( لوح تقدیر و جایزه)

4- خانم سمیه رسولی از مرکز اهرم در نمایش صبحانه ای برای عنکبوب ( لوح تقدیر و جایزه)

بخش عروسک گردانی :

1- خانم لاله موسوی از مرکز بوشهر در نمایش مرواری ( لوح تقدیر و جایزه)

2- خانم محدثه بهرسی از مرکز گناوه در نمایش سبیل پلنگی ( لوح تقدیر و جایزه)

3- خانم بهاره آرمند از مرکز بوشهر در نمایش مرواری ( لوح تقدیر و جایزه)

4- خانم کوثر عزیزی از مرکز بردخون در نمایش هدیه ام برای تو ( لوح تقدیر)

5- خانم شادی خورشیدی از مرکز دیر در نمایش این پنج انگشت ( لوح تقدیر)

6- خانم فاطمه شفیعی از مرکز دیلم در نمایش جینگ ور جینگ ( لوح تقدیر)

 

دیار دلیران تنگستان

    از آبی ترین تبار دست تکان می دهیم و سلام می فرستیم به جای جای این میهن آسمانی . دوشادوش دریا و شرجی خلیج همیشه فارس- ایستاده ایم و می خواهیم عظمت خورشیدی ترین صداها که با دستانی کوچک به افق هایی بزرگ روزن گشوده اند را با قلمی ناتوان در باد صدا کنیم.

      از دیار دریاها ، سرزمین آفتاب و شرجی بوشهر سخن می گویم . استان بوشهر با وسعت 25360 کیلو متر مربع در جنوب ایران و حاشیه خلیج همیشه فارس و در موقعیت جغرافیایی 27 درجه و 14دقیقه تا 30درجه و 16 دقیقه عرض شمالی و50 درجه و 6 دقیقه تا 25 درجه 58 دقیقه طول شرقی قرار دارد، این استان از شمال به استان های خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد از مشرق به فارس ، ازجنوب شرقی به استان هرمزگان و از جنوب و مغرب با طولی در حدود 625 کیلو متر مربع به خلیج فارس محدود است.

 آب و هوای استان بطور کلی گرم ( بیابان های کناری) که در نواحی ساحلی گرم و نمناک و در قسمت های داخلی گرم و خشک است، متوسط دمای سالانه 24 درجه سانتیگراد است که بیشترین مقدار در تابستان به حدود50 درجه و کمترین مقدارآن به 6 درجه می رسد .

     از جمله رودخانه های استان بوشهر رودخانه مند ، دالکی ، شاپور، حله ، اهرم و شور است که فصلی و یا اتفاقی هستند ، اکثر آنها شور و برخی شیرین هستند. رودخانه های دالکی ، مند و شاهپوردائمی می باشند.

     این استان دارای 9 شهرستان به نامهای بوشهر ، دشتستان ، دشتی ، تنگستان ، کنگان ، جم ، دیر ،گناوه و دیلم و 17 بخش ، 18 شهر و 36 دهستان است و برطبق آخرین سرشماری جمعیت آن به 743675 نفر می رسد .

    طول عمر کانون در استان بوشهر به بیش از 2۹ سال می رسد ، مراکز فرهنگی هنری بوشهر و گناوه از اولین مراکز کانون در استان به شمار می آیند و بعد از آن به ترتیب مراکز برازجان ، خورموج ، دیلم ، دیر ، جم ، بردخون ، اهرم و کنگان و کاکی در آینده نزدیک مراکز فرهنگی هنری  بندر ریگ ، دالکی ، وحدتیه ، به جمع مراکز کانون می پیوندند.

     واحد کتابخانه های سیار روستایی دشتی و دشتستان و کتابخانه پستی بوشهر و همچنین مرکز فروش تولیدات کتاب و سرگرمیهای سازنده کانون در بوشهر و 8  شعبه در شهرستان ها ، واحد صدور مجوز واردات اسباب بازی از گمرکات استان در دفتر استان و سینما تئاتر کانون با گنجایش حدود 300 صندلی در مجتمع فرهنگی هنری  از دیگر بخش های کانون استان بوشهر به شمار می آیند.

     کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با وجود کمبود نیروی انسانی و فضا های فرهنگی توانسته است  تنها با تلاش و کوشش پرسنل سخت کوش و دلسوز خود بعنوان یکی از مهترین دستگاههای مطرح استان در ارائه خدمات فرهنگی و هنری تبدیل شود ، این دستگاه با بیش از 30 فعالیت مختلف فرهنگی و هنری به کشف استعداد های کودکان و نوجوانان این مرزو بوم پرداخته و با ایجاد زمینه های مناسب رشد و بالندگی ، آنان را در مسیر انسان سازی قرار داده است . در سایه گام های بلند کانون در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری ، همه ساله شاهد افتخارات روز افزون فرزندان این دیاردر سطح کشور و بین الملل در زمینه های  مختلف: نقاشی ، کتابخوانی ، نمایش عروسکی ،  شعر و قصه، نشریه دیواری ، و... می باشیم.

                     

با امید به موفقیت روز افزون این مجموعه در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری کشور عزیزمان « ایران»