.

.

.

.

نمایش عکس‌هایی از بچه‌های فلسطین

مجموعه عکس‌های کودکان و نوجوانان آواره فلسطینی در قالب کتابی با عنوان کودکی در اردوگاه منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عکس‌های این کتاب حاصل برنامه‌ای است که طی آن دو دانشجوی دانشگاه سوربن فرانسه با قرار دادن تعدادی دوربین یک بار مصرف در اختیار بچه‌های فلسطینی ساکن اردوگاه‌های آوارگان در خاک لبنان از آنها خواستند محیط زندگی خود را از دریچه‌ دوربین‌هایشان به تصویر بکشند.

       سیمون لوریه و یاسمین عید صباغ در مقدمه این کتاب از اردوگاه‌های شاتیلا، برج‌البراجنه، برج‌البارد، عین‌الحلوه‌، برج‌الشمالی و رشیدیه در جنوب لبنان به عنوان محل‌هایی نام برده‌اند که این برنامه در آن به اجرا در آمده است.

       آنها با اشاره به نحوه اجرای این برنامه در مقدمه کتاب آورده‌اند: مجموعاً صد کودک فلسطینی ده تا شانزده ساله در این برنامه شرکت داشتند و ما با برپایی کارگاه‌هایی، اصول عکاسی و موارد مورد نیاز مانند تنظیم عدسی، نور، کادربندی و ترکیب‌بندی را به آنها آموزش می‌دادیم و سپس به بحث در باره آنچه که مایل بودند بیان و ثبت کنند و به نمایش بگذارند می‌پرداختیم.

       به گفته این دو هنرمند عکس‌ها باید به گونه‌ای زندگی در اردوگاه را نشان می‌دادند و تأکید و خواست ما بر روی همین موضوع بود ما امکاناتی مثل شرایط زندگی، محیط، اندیشه‌ها و امیدها را مطرح می‌کردیم و آنها را آزاد می‌گذاشتیم به هر شکلی که مناسب می‌دیدند عکس بگیرند.

       حاصل این فعالیت عکس‌هایی است که رنج و سختی آوارگی و اعتراض به وضع موجود، انسان‌های پیرامونشان، حس آزادی‌خواهی و دیوار نوشته‌های ضد صهیونیستی به طرفداری از قیام ملت مظلوم فلسطین را با دیدی کودکانه، ساده و در عین حال صمیمی به تصویر کشیده است.

       رنج آوارگی کودکان فلسطینی در تعدادی از 32 قطعه عکس این کتاب با یادداشت‌‌های کنار تصاویر همراه شده است که کودکان خود آن را نوشته‌اند.

       نسرین مشرفیه دختر 13 ساله فلسطینی ساکن اردوگاه برج‌الشمالی تصویری از یک کلید بر روی دیوار را موضوع عکاسی خود قرار داده است و در شرح آن نوشته است: این کلید در ورودی خانه ما در فلسطین است که پدربزرگ و مادربزرگ من آن را ترک کرده‌اند این کلید در اتاق نشیمن ما آویخته شده تا ما آن روز را فراموش نکنیم شاید روزی به خانه‌مان برگردیم.

       کتاب کودکی در ارودگاه در 60 صفحه با قیمت 3500 تومان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

منبع: kanoonparvaresh.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد