.

.

.

.

بازنگری در فعالیت مرکز تئاتر کانون‎ و فرصتی برای جوانان

 

زمینه‌های حضور صاحب‌نظران و پیشکسوتان عرصه نمایش و نمایش عروسکی و بهره‌مندی از افکار و اندیشه‌های آنها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی کانون، مرتضی حیدری مدیر جدید مرکز با سابقه تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی با بیان مطلب افزود: کلیات طرح جامع توسعه تئاتر و تئاتر عروسکی که به تازگی در کانون به تصویب رسیده است، زمینه‌هایی را برای تبادل افکار و اندیشه‌های هنرمندانه صاحب‌نظران این عرصه فراهم می‌کند و از این راه در صدد است به تولید نمایش‌های مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان خلاق و پر انرژی امروز مبادرت ورزد.

       وی اظهار داشت: سه دهه فعالیت مرکز تئاتر کانون، تغییر ذائقه کودکان امروز، رشد فن‌آوری و تغییراتی که از این راه در تولید محصولات فرهنگی و هنری مورد نیاز کودکان در دنیای امروز حاصل شده است باعث شد تا کانون وظایف، مسؤولیت و تشکیلات مرکز تئاتر خود را مورد بازنگری اساسی قرار دهد.

       به گفته مدیر مرکز تئاتر کانون، این مرکز تنها متولی دولتی عرصه نمایش و نمایش عروسکی است و برخی از مراحل تولید در آن از گذشته تاکنون به صورتی سنتی ادامه داشته است که به نظر می‌رسد با اجرای طرح جامع توسعه تئاتر کودک این وضعیت به صورت جدی تغییر کند.

       حیدری توضیح داد: طرح جامع بر اساس یک پژوهش، جایگاه تئاتر در رشد و بالندگی کودکان، وضعیت موجود و عملکرد مرکز در سه دهه و فرصت‌ها، امکانات و چالش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

       وی سامان‌دهی گردهم‌آیی‌های آموزشی و پژوهشی و جشنواره‌های تئاتر، استانی، منطقه‌ای و کشوری، بررسی راه‌های گسترش تعامل با انجمن‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و داخلی جهت بهره‌مندی از اندیشه‌ها و روش‌های نو و خلاق و ضرورت گسترش مراکز تئاتر کانون در استان‌ها را از جمله دلایلی دانست که مرکز تئاتر بر اساس آن به تدوین طرح جامع اقدام کرده است..

       مدیر مرکز تئاتر کانون پیش‌بینی کرد تا پایان سال آینده بیش از 70 درصد مراکز استان‌ها صاحب یک مرکز ویژه تولید تئاتر و تئاتر عروسکی برای کودکان خواهند شد.

       حیدری تصریح کرد در تدوین طرح جامع از نظرات تعدادی از پیشکسوتان و صاحب‌نظران این عرصه استفاده شده است اما در طرح پژوهشی با ارایه پرسش‌‌نامه و انجام مصاحبه‌هایی نظرات تمامی این هنرمندان و صاحب‌نظران جمع‌‌آوری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

       وی در پاسخ به پرسش تعدادی از خبرنگاران در مورد وضعیت عقد قرارداد با گروه‌های نمایش و شیوه بازنگری آثار در مرکز تئاتر کانون گفت: ما با بازنگری در شیوه عقد قرارداد و مراحل پذیرش و اجرای نمایش‌ها به این وضعیت سامان خواهیم داد، ولی معتقد نیستیم که کانون -آن گونه که به آن نسبت داده می‌شود- آثار را با قیمت ارزان بر روی صحنه می‌برد و ما برای عقد قرارداد سقف مشخصی نداریم، ضمن این که معتقدیم باید آثار از کیفیت بالایی برخوردار باشند و از همه مهم‌تر حقوق مادی و معنوی کودکان را رعایت کنند و مورد توجه قرار دهند.

       حیدری در توضیح این موضوع که معیارهای مرکز تئاتر برای انتخاب آثاری مناسب یا به گفته وی رعایت کننده حقوق کودکان در اثر چیست؟ تأکید کرد: این آثار باید از بعد محتوایی برانگیزاننده تفکر، تخیل و خلاقیت در کودکان، آگاهی بخش،‌ آموزنده، هدایت‌گر، القا کننده امید، سرزندگی و نشاط به کودکان و اشاعه دهنده فرهنگ و ادبیات دینی و ملی ما باشند و خصلت‌های خوب و مناسب را در میان کودکان ترویج دهند.

       مدیر مرکز تئاتر وعده کرد از این پس بازبینی و بررسی نمایش‌ها برای اجرا توسط شورا پشت درهای بسته صورت نخواهد گرفت و از شخص ارایه دهنده تئاتر در مراحل مختلف بازبینی دعوت خواهد شد و نظرات کارشناسی به وی انتقال داده می‌شود و حرف‌های تولید کننده اثر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

       وی ادامه داد: با این روش اعمال سلیقه‌های شخصی و درصد خطا کاهش می‌یابد و راه برای حضور گروه‌های دانشجویی، جوانان مستعد و پیشکسوتان و هنرمندان صاحب‌نام این عرصه برای تولید تئاتر برای کودکان در مرکز تئاتر کانون هموار خواهد شد، تا آنها بدون هیچ دغدغه و نگرانی به ارایه محصولات هنری خود به مخاطبینشان بپردازند.

       مرتضی حیدری در مورد سابقه مرکز تئاتر کانون نیز توضیح داد: این مرکز از 30 سال پیش تاکنون 123 عنوان نمایش را بر روی صحنه برده است و کودکان نسل‌های مختلف خاطرات شیرینی را از این نمایش‌ها در ذهن خود ثبت کرده‌اند و چهره‌های صاحب‌نامی نیز از این مرکز به عرصه تئاتر کشور معرفی شده‌اند.

       در پایان این نشست مهدی باقری مدیر روابط عمومی کانون نیز وعده کرد از این پس نمایش‌های مرکز تئاتر کانون با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی بر روی صحنه خواهد رفت و امکان ارزیابی و نقد این آثار توسط رسانه‌ها با برگزاری جلسات اختصاصی نمایش و نقد تئاتر فراهم خواهد شد.

    در حال حاضر 4 نمایش «چه خبره چی شده» کار عادل بزدوده، «به همین سادگی» کار مرتضی سعیدیان، «دزدان عسل» کار شاهد علی یار و «گاو» کار مهدی فرشیدی‌‌سپهر و حامد زحمتکش در مرحله تمرین قرار دارند و به زودی اجرای این نمایش‌ها به نوبت در این مرکز آغاز خواهد شد.

مرکز تئاتر کانون در پارک لاله قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد