.

.

.

.

حداد عادل: اسطوره‌ها ناخودآگاه ملت‌ها هستند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اسطوره‌ها خاطرات محو و مبهم ناخودآگاه یک ملت است و همان‌طور که هر فردی دارای ناخودآگاهی است اسطوره‌ها نیز ناخودآگاه هر ملتی به شمار می‌روند.

       به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر غلامعلی حداد عادل که از دومین نمایشگاه ایران‌شناسی بازدید می‌کرد اسطوره‌ها را دارای یک معنای نمادین فرهنگی و تاریخی پیچیده دانست و تأکید کرد: تعمق و موشکافی در اسطوره‌هایی مانند فریدون و کاوه در داستان ضحاک ماردوش نشان می‌دهد که طرح و معرفی آنها به کودکان بی‌فایده نیست و اسطوره‌ها اسرار، رموز و مفاهیم انسانی والایی را به دیگران منتقل می‌کنند و هیچ ملت بزرگی نیست که فاقد اسطوره‌ باشد.

       وی با اشاره به این موضوع که ایران همواره در طول تاریخ تولید کننده علم و دانش بوده است تأکید کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از دست‌یابی به علم محروم کند و کودکان و نوجوانان ما واجد استعدادهایی هستند که می‌توانند در آینده ابن‌سینای روزگار خود شوند.

       حداد عادل در پاسخ به پرسش در مورد طراحی لباس ملی در کشور با طرح این سؤال که چرا هیچ یک از ما ایرانیان جرأت نمی‌کنیم لباس سنتی بر تن کنیم گفت: باید بررسی کرد که اجداد ما چه نوع لباسی را بر تن می‌کردند و چرا این پوشش‌ها نابود شده است و چه چیزی در ما فرو ریخته و مرده است که از پوشیدن لباس ملی خود خجالت می‌کشیم.

       رییس مجلس شورای اسلامی نمایشگاه ایران‌شناسی را که در آن گوشه‌هایی از عظمت و پویایی تمدن و فرهنگ ایرانی به کودکان معرفی می‌شود نمایشگاهی خوب و مفید توصیف کرد و افزود: برخی به صورت عمدی تلاش می‌کنند تاریخ ایران را به قبل از اسلام، بعد از اسلام یا حتی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تفکیک کنند در حالی که ایران مانند یک رودخانه جاری از کوهستان یک حقیقت واحد است و طراحان نمایشگاه این مفهوم را به صورتی مناسب و پیوسته به کودکان منتقل کردند.      

       دکتر حداد عادل نمایشگاه ایران‌شناسی را از جنبه‌های تاریخی و هنری نیز واجد ارزش دانست و اظهار داشت تنوع و جذابیت این نمایشگاه برای نوجوانان و در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف تاریخی، تولید نمونه‌های هنری و وارد کردن این انگاره‌ها و نقش‌ها در محصولات هنری بسیار مهم است.

            رییس مجلس شورای اسلامی در این بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه ایران‌شناسی شامل دوران اساطیر، باستان، اسلامی، معاصر و بخش‌های جنبی دیدن کرد و در برخی از بخش‌ها مربیان حاضر در کنار تابلوها، به صورتی روایی قصه‌ها و داستان‌ اسطوره‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار در تاریخ پربار ایران را بازگو کردند.

منبع: kanoonparvaresh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد