.

.

.

.

حضور فعال کانون استان بوشهر در جشنواره قلب آبی

جشنواره خلیج فارس - قلب آبیعکس:دیزجی

    کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در جشنواره فرهنگی ، هنری وادبی قلب آبی حضوری فعال داشت.  جشنواره قلب آبی با ارائه مجموعه ای از آثار فرهنگی، ادبی و هنری کودکان و نوجوانان ایرانی با موضوع خلیج فارس و با محوریت 3 استان جنوبی بوشهر، خوزستان و هرمزگان از تاریخ 17 لغایت 23 دی ماه در مجتمع فرهنگی هنری کانون واقع در پادادشهر اهواز برگزار گردید.

    از مهمترین ویژه برنامه های استان بوشهردر این جشنواره را می توان به نمایشگاه آثار برجسته اعضاء کانون در زمینه سفال ، سنگ و صدف ، برپایی نمایشگاهی از آثار منتخب نشریه دیواری اعضاءکانون ، قصه گویی یکی از مربیان کانون ، معرفی رشادت های سردار جنوب شهید رئیسعلی دلواری و جنگ با متجاوزان انگلیسی در پاسداری از میهن عزیزمان ، بصورت نمونک (ماکت) و در ابعاد 2.5 در1.5 متر مربع  ،  معرفی جزیره خارگ به عنوان یکی از مهمترین جزایر خلیج فارس بصورت ماکت ،  معرفی سبک معماری و آثار تاریخی استان بوشهر همچون : عمارت حاج رئیس ، مسجد روستای بردستان ، عمارت شیخ نصوری ، گور دختر و ... بصورت ماکت ، معرفی پوشش محلی مردمان شهرستان جم در قالب عروسی ، معرفی صنایع دستی استان از قبیل : گلیم ، گبه ، حصیر و ... ، معرفی آبزیان خلیج فارس   « بصورت تاکسی درمی» و فعالیت صید و صیادی در استان بوشهر، معرفی نقشه استان بوشهر و حدود مرز آبی این استان با خلیج فارس بصورت ماکت و معرفی موسیقی سنتی مردمان حاشیه خلیج فارس بصورت نماهنگ و فیلم ، اشاره نمود.

    یکی از مهمترین و پر بیننده ترین بخش فعالیت های استان بوشهرمعرفی جلوه‌هایی از شکوه و عظمت بندر باستانی و تاریخی سیراف بود .

     بندر سیراف یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بنادر ایرانی و اسلامی در سرتاسر حوزه خلیج فارس به شمار می‌رفته است.

       اوج شکوه این بندر تاریخی که در 240 کیلومتری بوشهر قرار دارد به دوره ساسانیان و اوایل قرن چهارم هجری قمری باز می‌گردد که طی آن دریانوردان و بازرگانان سیرافی نه تنها با بنادر آباد و پررونق خلیج فارس بلکه با همتایان خود در چین، هند، جاوه، سوماترا، ماداگاسکار و کشورهای سواحل شمالی و شرقی آفریقا به تبادل کالاها و زیورآلاتی مانند فرش، مروارید، کتان و منسوجات می‌پرداختند و از این کشورها نیز ادویه، عطر، ابریشم حتی چوب برای ساخت خانه‌های مجلل خود وارد می‌کردند.

       این شهر ثروتمند که مردمش در ساخت کشتی و سفال نیز تبحر خاصی داشتند و ثروت برخی از تجار آن به 30 هزار دینار در آن زمان نیز می‌رسیده است در اثر وقوع زلزلة هولناکی که در نیمه دوم قرن چهارم هجری به وقوع پیوست به کلی ویران می‌شود و بخش قابل توجهی از آن به زیر آب فرو می‌رود.

       اکنون از این بندر تاریخی (در کنار بندر طاهری فعلی) جزء ویرانه‌هایی چیزی باقی نمانده است ویرانه‌هایی که از شکوه و عظمت افسانه‌ای این شهر در روزگاران دور و تجارب علوم و فنون و عشق‌ها و ناکامی‌ها و هنر ارزشمند مردم این شهر کهن ایرانی در حاشیه خلیج فارس حکایت دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد